Onwards - Reisverslag uit Murshidābād, India van Gerard & Alice - WaarBenJij.nu Onwards - Reisverslag uit Murshidābād, India van Gerard & Alice - WaarBenJij.nu

Onwards

Door: `` `` `` `` ``

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Alice

04 Maart 2014 | India, Murshidābād

(For English scroll down)

'' '' '' '' ''

We zijn nu een week verder aan het reizen. Doel: Darjeeling, hoger in het noordoosten tegen de grens met deelstaat Assem. Daar vandaan zou je de Himalaya's kunnen zien. Daarjeeling is bekend om z'n thee plantages en is ook een geliefde vakantie bestemming voor Indiërs die de zomerse hitte willen ontsnappen. Zo ver zijn we nog niet.
De dag voor vertrek bij de familie is er een zonnepaneel geïnstalleerd met alleen voldoende vermogen voor de laptop en 10 LED'jes verspreid over de kamers. Daarvoor zaten ze nog om de haverklap in het donker (al waren hun WakaWaka's een gods geschenk) en had Ranjit steeds problemen met het versturen van artikelen voor z'n krant. Een in een land met zoveel zon ....
Met de trein en bussen zijn we de afgelopen week 600 km noordelijker terecht gekomen. Via de universiteitsstad stadje van dichter Tagore, de Hindoe bedevaartsplaats Tarapith (een soort Lourdes met al z'n kraampjes en commercie) en de duizend-deuren paleis Hazar duari, aan de Ganges in de moslimstad Murshidabad. Daartussen allerlei uitstapjes waarvan een van de leukste een bezoek aan het huisje van een riksja rijder. Die woont aan het rand van dorp naast een huis-fabriekje voor het maken van speelballen. Met gebruik van de nodige chemicaliën.
Het weer blijft goed met af en toe een stortbui en de modderpoels daarna. Niks te klagen, vooral als je de weerbericht leest van Nederland: 0-6 graden toch?

'' '' '' '' ''

We've been 'on the road' for the past week, slowly heading for the hilly north and Darjeeling with its tea plantations and cooler climate. It's a favoured holiday place for Indians who can afford it, to escape the steamy summers in the south. But we're not yet that far.
The day before we left the family a simple solar panel was installed, enough to run the laptop and 10 LED lamps. Because of the frequent power cuts they had continual disruptions in all sorts of day-to-day activities. And Ranjit had delays sending his news stories. And when you have this much sun available ...
Travelling by train and buses we've now landed 600 km to the North of Orissa, travelling at a reasonably relaxed rate. Via the university town set up by the poet Tagore, the Lourdes-like Hindu pilgrim centre Tarapith with its commercial stalls and colourful atmosphere and the impressive thousand-door palace Hazar douari, on the banks of the Ganges River in the Muslim city Murshidibad. In between these places we've taken many sidesteps, the nicest being the visit to the mud brick home of our cycle rickshaw driver. Living on the very edge of town next to the cottage-industry ball maker with its chemicals galore. We've been running across the balls ever since at toy stalls.
The weather's been quite good apart from the occasional shower with its resulting mud bath. We have no complaints, just saw the weather forecast for the Netherlands - zero to six degrees!

• 04 Maart 2014 - 07:27

Melissa:

Hi Alice and Gerard I am enjoying reading about your adventures, thank you for sharing

Melissa

• 04 Maart 2014 - 09:58

Peter En Sonja:

Hoi lieverds, fijn te lezen dat het goed gaat met jullie en de familie. Wat een mooie foto's zien we weer voorbij komen.Geniet van het rondreizen en de Himalaya zien lijkt me wel erg bijzonder. Hier gaat alles goed, de komende dagen zelfs een beetje voorjaar, tot wel 15 graden geven ze op. Nog heel veel plezier, dikke knuf Peter, Sonja en Tim

• 05 Maart 2014 - 09:44

Angelique :

Hoi Alice en Gerard
    Wat een leuke reisverslagen! Echt een plezier om te lezen! Zo te zien werkt het nieuwe fototoestel heel goed! Wat een SUPER mooie foto's!!
    Geniet lekker van deze prachtige reis!

Liefs Angelique

• 09 Maart 2014 - 04:05

Johan En Marieke:

Heeeyy lieve oom en tante! Wat leuk om al jullie verhalen weer te lezen, en wat een schitterende foto's! Erg leuk om te lezen dat het goed gaat met de familie!
    Geniet nog van deze mooie vakantie!

Liefs xxx Marieke en Johan!!