Delhi via Mathura - Reisverslag uit Delhi, India van Gerard & Alice - WaarBenJij.nu Delhi via Mathura - Reisverslag uit Delhi, India van Gerard & Alice - WaarBenJij.nu

Delhi via Mathura

Door: ~~~~~~

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Alice

26 November 2010 | India, Delhi

~~ ~~ ~~

(*For English scroll down)

12. Delhi via Mathura

Sommige steden wil je liever niet verlaten. Zo was het met Jaipur. We hadden er 3 zalige dagen in doorgebracht en alleen maar een piepklein deeltje ervan kunnen zien. Misschien voor een volgende keer. Maar we moesten verder, met nog maar een week vakantie te gaan.
Onderweg naar Delhi ligt Mathura, de geboortestad van Krishna en een van de zeven heilige hindoe steden. Overal tempels die veel pelgrims aantrekken en aan de rivier liggen er 25 ghats waar mensen zich wassen en bidden en hun geliefde cremeren. Gerard was er 22 jaar geleden geweest en was zo onder de indruk ervan (oud, schitterende gebouwen met mooie balkonnetjes), dat het lang op de agenda stond. Dus, er naartoe met de lokale bus.
Maar dan ga je ruim 20 jaar vooruit in de tijd. De oude krotten worden neergehaald en vervangen door nieuwe krotten, de wegen zijn overbelast en de mensen minder lief. Het zoeken na een hotel ging niet vanzelf en uiteindelijk moesten we het doen met een veel te duur hotel onder de maat, wemelend van de muggen die door de kieren in de ramen kwamen. Goddank hebben we altijd een klamboe en Palludrine. Het hotel zou wel goed geweest zijn 10 jaar geleden, en misschien nu ook als ze maar onderhoud hadden gedaan, maar dit is India en ons verbaasd dat niet. Genoeg over het hotel (maar ga nooit naar Makunda Palace als je in Mathura bent). De bazaar was weer een redding. Kijk even na de zoetjesmaker en snoepgoed verkoper, en de koe die zo handig was z’n dorst te lessen bij de kraan.

Als een van onze verblijven minder goed is hebben we sterk de behoefte om onszelf te verwennen. In plaats van reizen met de bus naar Delhi namen we een taxi (140km, €40). Al duurde het 6 uur we kwamen steeds meer bij tijdens de rit. Ik had het idee dat de Mathura ervaring een proefje zou zijn van hoe het in Delhi is. Dat was een vergissing.
De stad is enorm. Het vloeit uit na de deelstaten die er omheen liggen, en huist bijna 13 miljoen mensen. Door de recente gemeenbest spelen zijn enkele delen opgeknapt. Bij het centrum, Connaught Place, zijn de wegen rommelvrij, de gratis brandschoon toiletten kunnen het bijna opnemen tegen die van de Bijenkorf en door het gebruik van LPG voor bussen en veel autoriksja’s lijkt de lucht redelijk schoon voor zo’n massa mensen.
Delhi is een stad van uiterste. Als je over de straten van Old Delhi loopt, waar de Jama Masjid (de hoofd moskee) zit, is het een andere wereld. Er omheen is het chaos. Kraampjes, alles hutje-mutje, overal kleine laantjes die vanaf de straat als een spinnenweb lopen (elk laantje met bazaars waar je haast niet langs elkaar heen kan). Van alles te zien, te ruiken en soms te proeven. Dit is de Delhi die ik had verwacht. En het is er gezellig.
Bij het centrum heb je de chique dure winkels die in de cirkelvormig Connaught Place zitten. Bij elk zaak een bewaker voor de deur zodat de arme er niet in komen. De automassa daar is bijna zo groot als de mensenmassa. Nog een ander gebied, achter onze hotel (gelukkig een hele fijne), zit de rugzak hotelletjes van de jongeren. Leuk om doorheen te lopen al zal het ’s nachts wat minder zijn, en boven alles heeft Old Delhi de voorkeur.
Het bruist in Delhi. Een fijne afsluiter van de vakantie. Vanavond vliegen we eruit.

~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~

12. Delhi via Mathura

There are some cities that you want to hang for around longer in and Jaipur is one of them. We spent 3 great days there and only saw a tiny part of it. Maybe some other time. But we had to travel on with just over a week of our holidays left.
On the way to Delhi is the city of Mathura, the birthplace of Krishna and one of the seven important holy cities for Hindus. It has plenty of temples that attract lots of pilgrims, and 25 holy ghats on the river where people wash, pray and cremate their loved ones. Gerard was there 22 years ago and was so impressed by it (the oldness of it, the beautiful buildings with small decorative balconies), that it has been on our list of must-see for ages. So, off we went on the local bus.
But then you shift 20 years on into the present. The old dilapidated buildings have been pulled down to make way for new dilapidating monsters, the roads are overburdened and the people are not so friendly. Finding a hotel was a task and we ended up in far too expensive, crotty place that was a mosquito trap. It would have been a good hotel 10 years ago when it was built and maybe would have been so still today if it had been maintained, but this is India and nothing surprises us. Enough about the hotel (but if you’re in Mathura don’t ever go to Makunda Palace). Our saving was once again the bazaar. Take a look at the sweets maker and sweets seller, and also the cow who was handy enough to lessen his thirst at the tap.
When we have to stay at less than ideal hotels we have the strong urge to spoil ourselves, and we did just that. Instead of travelling by bus we took a taxi to Delhi (140km for $50). Although it took the best part of 6 hours we felt more refreshed when we arrived in the big city. I thought Mathura would be a taste of things to come in Delhi; I was mistaken. It’s an enormous city. It sprawls out to the surrounding states and houses a whopping 13 million people. Because of the recent Commonwealth Games things have been tidied up in some parts. In the centre, Connaught Place, the roads are free of grime, the free toilets could almost compete with those in a western shopping centre and the use of gas to fuel public transport and many rickshaws seems to have helped a bit against air pollution.
Delhi is a city of extremes. If you walk the streets of Old Delhi, around the Jama Masjid (the main mosque) it’s like being in another world. It’s chaotic. People walk every which way. Stalls sit side by side and overflow onto the streets, tiny lanes everywhere branch off from the main road into bazaars where the paths are so narrow you can hardly pass each other. There are all sorts of things to see, to smell and often to eat. This is the Delhi I had imagined. And it’s great! It’s an entirely different story in the centre of the city. The chic expensive shops in the circular Connaught Place all have a guard posted outside to prevent the poorer from entering. The mass of cars seems to almost equal the people mass. Another area is just behind our fine hotel, the backpackers haven, where the hotels are small and inexpensive. Nice to walk through though I don’t think it would be as cosy at night. Give me the old city with its character and chaos.
Delhi hasn’t disappointed me. It’s lively. A great way to end a holiday. This evening we fly out.